وب پارکور و به روزترین های دنیا
وب پارکور و به روزترین های دنیا

وب پارکور و به روزترین های دنیا

خبر های جدید از المپیک

گرفتن تست دوپینگ از دونده جاماییکایی  

ستاره دوومیدانی جاماییکا از اینکه ماموران کمیته برگزاری مسابقات او را از خواب بیدار و مجبور به دادن تست دوپینگ کردند، ابراز ناراحتی کرد.
 
به گزارش خبرگزاری المپیک لندن، ساعت ۲۲:۱۵ شب گذشته در حالی که «آسفا پاول» در حال استراحت در یکی از واحد‌های دهکده المپیک بود، توسط مامورانی که مسئولیت تست دوپینگ دارند، از خواب بیدار شد و تست دوپینگ داد. این رفتار باعث ناراحتی فراوان این دونده شد شد. دارنده اسبق عنوان قهرمانی ۱۰۰ متر خشم خود را از طریق پل دایل، مدیر تیم دوومیدانی کشورش به اطلاع مسئولان کمیته اجرایی رساند.
 
دایل گفت: از این که مسئولان بر امور دوپینگ ورزشکاران بسیار دقت می‌کنند،‌ خوشحالیم و استقبال هم می‌کنیم اما آرزو داریم رفتار ورزشی‌‌تری با قهرمانان و تیم‌ها داشته باشد. آسفا کمتر از ۴۸ ساعت قبل از اولین رقابتش یک خواب شبانه بسیار مهم را از دست داد. این اقدام آنها سومین آزمایش‌شان در مدت ۵ روز بود که از خون او نمونه گرفتند. حرکتی که بطور قطع روی روحیه قهرمانی مثل او تاثیر بد می‌گذارد.
 
مدیر تیم دوومیدانی جاماییکا افزود: آسفا پس از انجام دومین‌ آزمایش‌ خود اعلام کرد برای تمرین کردن خیلی ضعیف شده است. از طریق پزشک خود، درخواست کردیم مزاحم دونده ما نشوند. در ظاهر پذیرفتند اما در عمل کار خودشان را کردند.
 
پیکارهای لندن ۲۰۱۲ از روز جمعه ۶ مرداد شروع شد و تا تاریخ یکشنبه ۲۲ مرداد ادامه خواهد یافت.


 موسوی به فینال پرتاب چکش نرسید   

 دوومیدانی کار المپیکی ایران در رشته پرتاب چکش از رسیدن به فینال بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن بازماند.
به گزارش خبرگزاری المپیک لندن، کاوه موسوی با ثبت رکورد ۷۲ متر و ۷۰ سانتی متر در رقابت‌های مرحله مقدماتی پرتاب چکش از رسیدن به فینال دوازده نفره رقابت‌ها باز ماند.
موسوی که در بازی‌های آسیایی گوانگجو با کسب نشان نقره شگفتی‌ساز شده بود، در پرتاب نخست هشت متر زیر رکورد شخصی‌اش پرتاب کرد و نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد.
در پرتاب دوم ۷۱ متر و ۴۲ سانتی متر پرتاب کرد، اما عملکرد سایر پرتابگران آنقدر درخشان بود که موسوی باز هم شانسی برای فینالیست شدن نداشت.
چکش موسوی در بار سوم هم فقط ۷۲ متر و ۷۰ سانتی متر پرواز کرد تا پرتابگر ایران در این ماده در راه‌یابی به جمع دوازده فینالیست رقابت‌ها ناکام بماند.
رقابت‌های پرتاب چکش با حضور ۴۱ پرتابگر در دو گروه اول و دوم برگزار شد. موسوی در گروه دوم قرار داشت و نتوانست رکورد شخصی‌اش (۷۵ متر و ۲۶ سانتی متر) را تکرار کند. رکورد جهان در این ماده ۸۶ متر و ۷۴ سانتی متر و رکورد المپیک ۸۴ متر و ۸۰ سانتی متر است.
در رقابت‌های المپیک هر پرتابگری که به رکورد ۷۸ می‌رسید جواز حضور در فینال را به دست می‌آورد که با توجه به این که کمتر از ۱۲ ورزشکار به این رکورد رسیدند، چند نفر با رکورد پایین‌تر راهی فینال شدند.
 پیش از این نیک‌فر دیگر پرتابگر ایران در ماده پرتاب وزنه از راه‌یابی به فینال باز مانده بود


استقبال بی نظیر از مسابقات دو و میدانی 

 

ورزشگاه ‘اتلتیک’ دهکده المپیک لندن روز جمعه و همزمان با شروع مسابقات دو و میدانی سی امین دوره بازیهای المپیک مملو از تماشاگران و علاقه مندان به این رشته شده است.
 
تماشاگران در هوای نیمه ابری لندن و زیر بارش پراکنده باران مشغول دیدن رقابتهای دوومیدانی هستند و نتایج ورزشکاران را به دقت دنبال می کنند.
 
به گزارش خبرگزاری المپیک لندن، نظم خوبی در داخل ورشگاه برقراراست و مسوولان به طور منظم اطراف و داخل محوطه رقابتها را برای انجام مسابقات مختلف آماده می کنند.
 
ماموران جمع آوری موانع با ورود به محوطه یاد شده با نظم خاصی موانع را به روی غلتک ها انتقال داده و از محوطه خارج می کنند.
 
همچنین دوربین های مجهز کار گذاشته شده درسراسرورزشگاه به دقت تمامی اتفاقات رقابتها را ضبط و آنها را بر روی دو صفحه نمایش بزرگ برای حاضران به تصویر می کشند.
 
مسوولان دو و میدانی کشورمان از بارش باران به عنوان یک پدیده مساله ساز برای رقابت های دو و میدانی یاد کرده بودند.
 
جایگاه خبرنگاران و عکاسان نیز برای در امان ماندن از رگبار پراکنده باران کاملا تجهیز شده و کاورهای ویژه ای نیز برای خیس نشدن عکاسان و فیلمبرداران در اختیار آنها گذاشته شده است.


 حمید سوریان فردا روی باسکول می‌رود  

فرنگی کار وزن ۵۵ کیلوگرم کشورمان در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن، عصر شنبه به عنوان نخستین نماینده کشتی کشورمان روی باسکول وزن کشی خواهد رفت.
 
به گزارش خبرگزاری المپیک لندن، حمید سوریان باید ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰ به وقت تهران با حضور در مراسم وزن کشی فرنگی کاران مدعی وزن ۵۵ کیلوگرم به روی باسکول برود تا پس از شناخت حریفان خود از ساعت ۱۶:۳۰ روز یکشنبه در سالن اکسل شهر لندن رودرروی حریفان خود قرار گیرد.
 
حمید سوریان دارنده پنج مدال طلای جهان در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ است که می‌تواند با کسب مدال در المپیک ۲۰۱۲ لندن، کلکسیون افتخارات خود را تکمیل کند.
 
از مهمترین حریفان سوریان در بازی‌های المپیک لندن می‌توان به “روشن بایرام‌اف” از آذربایجان، “کیو جانگ چویی” از کره جنوبی، “کوهی هاسگاوا” از ژاپن و “سیمینوف” روس اشاره کرد.


 قاسمی: با تمام توانم می‌دوم 

 

دونده ۱۰۰ متر ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن گفت: با تمام توانم برای کسب موفقیت در این رقابت‌ها می‌دوم.
 
به گزارش خبرگزاری المپیک لندن، رضا قاسمی در خصوص شرایط کنونی خود پیش از رقابت فردا تصریح کرد: خدا را شکر شرایط بدنی خوبی دارم و آماده حضور در رقابت‌های دوی ۱۰۰ متر بازی‌های المپیک هستم.
 
وی در ادامه افزود: برای رقابت‌های فردا استرس خاصی ندارم اما تنها مشکلم سردی هوای لندن است که کمی اذیت می‌کند.
 
دونده ۱۰۰ متر ایران در مورد پیش بینی‌اش از مسابقه فردا، اظهار کرد: بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را نمی‌توان پیش بینی کرد اما اگر موفق شوم رکورد ۱۰ ثانیه و ۲۴ صدم ثانیه‌ای خود را ۱۰ صدم ثانیه بهبود ببخشم، احتمالا راهی مرحله نیمه نهایی خواهم شد.
 
وی در پایان گفت: با تمام توانم برای کسب موفقیت می‌دوم. مسابقات دوی ۱۰۰ متر در المپیک ۲۰۱۲ لندن یکی از سخت‌ترین رقابت‌های المپیک است.


مدال طلای روئینگ تک‌نفره به نیوزلند رسید 

  

قایقران تیم ملی نیوزلند عنوان قهرمانی رقابت‌های المپیک لندن را در ماده سنگین‌زون تک‌نفره کسب کرد.
 
به گزارش خبرگزاری المپیک لندن، نمایندگان چک با زمان ۶:۵۹٫۳۷ و بریتانیا ۷:۰۳٫۲۸ دوم و سوم شدند. پاروزن نیوزلند در قایق تک‌نفره سنگین‌وزن المپیک لندن با زمان ۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه و ۸۲ صدم ثانیه اول شد و به مدال طلا رسید. این قایقران در تمام مراحل مقدماتی، یک‌چهارم، نیمه‌نهایی با قرار گرفتن در جایگاه اول راهی فینال شده بود.
 
محسن شادی نماینده کشورمان در این ماده بود که در جایگاه بیست‌ودوم قرار گرفت.


 جودو، بهانه‌ای برای حضور پوتین در لندن
   


رئیس جمهور روسیه به بهانه تماشای المپیک مسافر لندن شد.
 
به گزارش خبرگزاری المپیک لندن، مطبوعات بریتانیا در یکی، دو روز گذشته گزارش‌های زیادی از حضور دیوید کامرون،‌ نخست‌وزیر انگلیس و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حاشیه مسابقات المپیک ۲۰۱۲ دادند.
 
پوتین که خود به ورزش جودو می‌پردارد، بنابه دلایلی از سفر به بریتانیا سرباز زده بود، اما به بهانه تماشای برخی مسابقات المپیک به شهر میزبان بازی‌ها آمد و در کنار کامرون شاهد برخی فعالیت‌ها از جمله دیدارهای جودو بانوان شد. در عین حال آنگونه که منابع رسانه‌ای محلی عنوان کردند، او در اصل برای انجام مذاکرات سیاسی حضور خود را در قلب بریتانیا را عملی کرد.
 
پیکارهای لندن ۲۰۱۲ از روز جمعه ۶ مرداد شروع شد و تا تاریخ یکشنبه ۲۲ مرداد ادامه خواهد یافت.


۳ دوپینگی جدید در المپیک ۲۰۱۲ 

 

دونده فرانسوی به علت دوپینگ شانس حضور در رقابت‌های المپیک را از دست داد.
 
به گزارش خبرگزاری المپیک لندن و به نقل از روزنامه اکیپ روز گذشته فدراسیون دوومیدانی فرانسه اعلام کرد نورالدین ژزار در رقابت‌های لندن ۲۰۱۲ شرکت نخواهد کرد. این دونده در مسابقات داخلی در ماه گذشته میلادی از مواد نیروزا استفاده کرده و حق حضور در المپیک را ندارد.
 
در بیانیه‌ای که به این خاطر انتشار یافت، عنوان شده دوپینگ این ورزشکار به تایید وادا رسیده و فدراسیون کشورش با او برخورد خواهد کرد.
 
همچنین روز گذشته در محل بازی‌ها مسئولان برگزاری پیکارهای المپیک اعلام شد مارینا مارگیوا’در پرتاب چکش زنان و ‘ناتالیا آرتیک’ در پرتاب دیسک، هردو از مولداوی به دلیل دوپینگ کنار گذاشته شده اند.


نیک‌فر:حدادی صددرصد مدال می‌گیرد/ به‌خاطر مربی‌ام به ایران نمی‌آیم 

 

نماینده ایران در رشته پرتاب وزنه اعتقاد دارد احسان حدادی در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ قطعا مدال خواهد آورد.
 
به گزارش خبرگزاری المپیک لندن، امین نیک‌فر نخستین دو و میدانی کار کشورمان بود که امروز کار خود را در در پرتاب وزنه مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن آغاز کرد اما به دلیل پایین بودن رکودش نتوانست راهی فینال شود.
 
در رقابت‌های حساس المپیک از رکوردت پایین‌تر بودی، چرا خطایت دوبار تکرار شد؟
 
تمرکز ویژه‌ای برای این مسابقات داشتم و تمرین کرده بودم اما دوبار خطا داشتم به همین دلیل از رسیدن به مرحله بعد باز ماندم و باید افسوس بخورم.
 
به عنوان نماینده دو و میدانی ایران کدام ورزشکار در این رشته شانس مدال دارد؟
 
احسان حدادی صددرصد مدال کسب خواهد کرد زیرا شرایط خوبی دارد و تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته است.
 
تو در آمریکا ساکن هستی،‌ برنامه‌ات برای آینده و حضور در ایران چیست؟
 
هیچ چیز مشخص نیست، نمی‌دانم رقابت بعدی کی و کجا خواهد بود اما تمرین می‌کنم و رکوردم را بهبود می‌بخشم.
 
برای اینکه ضعف‌هایت را برطرف کنی به چه چیزی نیازی داری؟
 
باید سریع‌تر باشم و با تمرکز بهتری پرتاب کنم.
 
می‌خواهی همچنان در آمریکا تمریناتت را پشت سر بگذاری؟
 
عاشق ایرانم اما برای من سخت است که مربی‌ام در آمریکا باشد و خودم در ایران کار کنم. مربی‌ام نمی‌تواند به ایران بیاید و سخت است دور از وی تمریناتم را ادامه دهم.
 
آیا برای حل این مشکل با مسئولان فدراسیون ایران صحبت کرده‌ای؟
 
بله،‌ از یک طرف بحث ورود مربی و از طرف دیگر شغل وی است که نمی‌تواند بلند مدت در ایران حضور داشته باشد.
 
شرایط آب و هوا یکی از مشکلات ورزشکاران بود آیا این شرایط برای نتیجه تو تاثیر گذار بود؟
 
به هیچ عنوان تاثیری نداشت برف و باران نمی‌تواند در رشته من تاثیر بگذارد.
 
در رشته دو و میدانی چه کسانی شانس کسب مدال هستند؟
 
ورزشکار آمریکایی و پرتابگر کانادایی شانس کسب مدال دارند.
 
اینجا شاهد بودیم با بیشتر ورزشکاران اروپایی رشته خودت ارتباط خوبی داری آیا با آنها تمرین هم می‌کنی؟
 
بله تمرینات خوبی با آنها انجام دادم و با این ورزشکاران دوست هستم. در نظر دارم در ادامه تمریناتم را بیشتر کنم و چیزهای زیادی از آنها بیاموزم.

همه چیز در مورد والیبال

والیبال 

 والیبال یک ورزش گروهی می‌باشد که در آن بازیکنان در دو تیم شش نفره در دو سوی یک تور قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با توجه به قوانین بازی، توپ را از روی تور در زمین تیم مقابل فرود آوردند. 

   والیبال در سال ۱۸۹۵ در کشور آمریکا متولد و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو برای نخستین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت، فراگیر شد و تقریبا در تمام دنیا بازی می‌شود که در شرق آسیا و همچنین کشورهای برزیل و ایتالیا محبوب‌تر است. این رشته تقریبا برای تمام گروه‌های سنی مناسب هست و وسایل بازی شامل توپ و تور می‌باشد. 


 تولد والیبال  

 والیبال ورزش مورد علاقه سربازها در جنگ جهانی دوم بود. ورزش والیبال که در ابتدا مینتونت (Mintonette) نامیده می‌شد در سال ۱۸۹۵ - یعنی چهار سال پس از تولد بسکتبال - توسط فردی بنام ویلیام جی. مورگان ابداع شد. مورگان متولد سال ۱۸۷۰ در شهر نیویورک بود که پس از تحصیل در کالج جوانان مسیحی مسئولیت تهیه برنامه‌های ورزشی برای سلامتی و تندرستی مردان به او واگذار شده بود.
او این بازی را با ترکیب بازی‌های بسکتبال، تنیس و هندبال ایجاد کرد و هدفش طراحی ورزشی بود که برای افرادی که تمایل به تحرک کمتری دارند، مناسب باشد.
قوانین بازی در ابتدا بسیار ساده بود چرا که بیشتر از آن که شبیه ورزش باشد، یک تفریح محسوب می‌شد اما به تدریج پس از آن که این ورزش در کشورهای دیگر – به خصوص فیلیپین - نیز علاقه‌مندانی یافت، لزوم تدوین قوانین رسمی برای آن احساس شد.
تور اولیه‌ای که برای این بازی در نظر گرفته شده بود با ایده از تنیس، ۲ متر انتخاب شد و با توپ بسکتبال شبیه به بازی هندبال انجام می‌شد. این ورزش تا سال ۱۹۰۰ توپ مخصوصی برای خود نداشت و با هر توپی - از جمله توپ بسکتبال – آن را بازی می‌کردند. هدف هر تیم آن بود که توپ را در زمین حریف فرود بیاورد و در این راه توپ در دست یاران خودی می‌چرخید. در سال ۱۹۱۲ امتیازهای هر گیم ۲۱ تعیین شد و ارتفاع تور نیز بیشتر شد.
فیلیپینی‌ها اولین قانون مدون برای این بازی را در سال ۱۹۱۶ تهیه کردند و به دنبال آن در سال ۱۹۲۸ اتحادیه والیبال ایالات متحده آمریکا تشکیل شد و به وضع قوانین این ورزش اقدام کرد.


گاه‌نگار  

 ۱۹۱۷: امتیازهای هر گیم از ۲۱ به ۱۵ تغییر کرد.
 ۱۹۲۰: تعداد ضربات برای هر طرف به ۳ محدود شد.
 ۱۹۲۲: اولین دوره رسمی مسابقات در بروکلین با حضور ۲۷ تیم از ۱۱ ایالت آمریکا برگزار شد.
 ۱۹۳۰: اولین بازی والیبال ساحلی دو نفره انجام شد.
 ۱۹۴۷: فدراسیون بین‌المللی والیبال (به فرانسوی: Federation Internationale De Volley Ball) به اختصار FIVB تشکیل شد.
 ۱۹۴۸: اولین دوره مسابقات رسمی والیبال ساحلی انجام شد.
 ۱۹۴۹: اولین دوره مسابقات قهرمانی والیبال جهان در شهر پراگ، چکسلواکی برگزار شد.
 ۱۹۶۴: والیبال برای اولین بار به جمع ورزش‌های المپیکی پیوست.
 ۱۹۸۷: والیبال ساحلی از ورزش‌های رسمی بازی‌های جهانی شد.
 ۱۹۹۶: والیبال ساحلی دو نفره نیز به عنوان ورزش رسمی المپیک شناخته شد.


گذشتهٔ والیبال  

  والیبال در سال ۱۸۹۵ توسط ویلیام.ج.مورگان مدیر Y. M.C.A در هولیوک ایالت ماساچوست امریکا ابداع شد. تحت تأثیر محبوبیت فراوان بسکتبال در بین عامه، مورگان تصمیم گرفت برای دانشجویان خود ورزشی را به وجود آورد که بازی از روی تور انجام گیرد و لذت بخش باشد. مورگان با استفاده از تویی توپ بسکتبال که به دلیل سبکی وزن، به دست‌ها آسیب نمی‌رساند، بازی را شروع کرد. با وجود این که به طور آهسته و کند از Y.M.C.A آغاز شد ولی طولی نکشید که در کلیه شهرهای ماساچوست و نیوانگلند عمومیت یافت. در اسپرینگ فیلد، دکتر ت. آهالستیگ با مشاهده بازی، مینتونت را به والیبال تغییر نام داد، زیرا قصد اساسی از بازی کردن، فرستادن و برگشت دادن (رد و بدل کردن) توپ از روی تور است که کلمه والیبال، در معنا، این نیت را مشخص می‌سازد. با اینکه والیبال در آغاز ورزشی سالنی بود و در محل‌های سرپوشیده انجام می‌شد و اساسا برای فعالیت‌های سرگرم کننده پیشه‌وران و تجار اختصاص یافته بود ولی کم‌کم به زمین‌های روباز کشیده شد و به عنوان یکی از فعالیت‌های جالب توجه تابستانی درآمد و به شدّت پیگیری می‌شد.


دگرگونی‌ها 

در آغاز برای بازی والیبال قوانین خاصی تدوین نشده بود، هر فرد و در هر کشوری به میل خود و به طریق مختلف با توپ بازی می‌کرد. رفته‌رفته والیبال در مناطق و نواحی مختلف جهان گسترش می‌یافت.
کم‌کم قوانینی برای این بازی وضع شد و روش‌ها و حرکات تکنیکی جایگزین حرکات قبلی گردید. در سال ۱۹۰۰ پذیرفته شد که امتیازات هر ست بازی ۲۱ پوئن (امتیاز) باشد. در سال ۱۹۱۲ سیستم چرخش به تصویب رسید. در سال ۱۹۱۷ پذیرفته شد که هر ست بازی ۱۵ امتیاز باشد. در سال ۱۹۱۸ تعداد بازیکنان هر طرف زمین ۶ نفر پیشنهاد شد، که مورد قبول عامه قرار گرفت. در سال ۱۹۲۱ موافقت شد که هر تیم با حداکثر سه ضربه توپ را به طرف دیگر بفرستد. در سال ۱۹۲۳ اندازه زمین بازی ۹×۱۸ متر تعیین شد.
به مرور در سال‌های بعد، قوانین فراوانی برای این بازی وضع شد و در بسیاری از قوانین قبلی نیز تغییراتی حاصل گشت. هم‌اکنون نیز هر چهار سال یک بار در کنگره جهانی والیبال تغییراتی در قوانین بازی به تصویب می‌رسد. از جدیدترین و مهمترین قوانین مانند تغییر روش امتیازگیری به رالی، سقف امتیاز ۲۵ برای ست‌های اول، دوم، سوم و چهارم و امتیاز ۱۵ برای ست پنجم و افزودن بازیکن آزاد،


پذیرش والیبال از سوی دیگر کشورها  

 اولین کشور خارجی که والیبال را پذیرفت، کشور کانادا و به سال ۱۹۰۰ بود. اساسا نهضت Y.M.C.A (سازمان جوانان مسیحی) در معرفی این ورزش به دیگر کشورهای جهان و گسترش آن، سهم فراوانی دارد.
بازی والیبال در پایان سال ۱۹۰۰ به هندوستان و در سال‌های ۱۹۰۵ به کوبا، ۱۹۰۹ به پورتوریکو، ۱۹۱۰ به فیلیپین، ۱۹۱۲ به اورگوئه، ۱۹۱۳ به چین و ۱۹۱۷ به ژاپن و به تدریج از سال ۱۹۱۴ به بعد توسط سربازان آمریکایی و مستشاران و اشخاص دیگر به کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه، چکسلواکی، لهستان، شوروی، بلغارستان معرفی شد و گسترش یافت.
پذیرش این ورزش در اروپا در ابتدا کند بود. فرانسه، چکسلواکی و لهستان سه کشوری بودند که قبل از دیگران اقدام به تشکیل فدراسیون ملی والیبال در کشور خود نمودند. شوروی که در سال ۱۹۲۳ اقدام به تأسیس انجمن ملی والیبال نمود، برای پیشرفت و دگرگونی آن فعالیت زیادی به عمل آورد. شوروی از کشورهایی است که در پیشرفت تکنیک و تاکتیک والیبال و تنظیم قوانین در جهان سهم به سزایی دارد و همواره از قدرت‌های بزتر این ورزش بوده‌است.
کشورهای فرانسه، چکسلواکی و لهستان پس از تشکیل فدراسیون ملی مصمم شدند که با کمک کشورهای دیگر فدراسیون جهانی والیبال را تأسیس نمایند و در سال ۱۹۳۶ به هنگام بازی‌های المپیک در برلین آلمان در این زمینه فعالیت زیادی نمودند ولی با آغاز جنگ جهانی دوم و طغیان آن در اروپا اقدامات آنان متوقف شد. به طور کلی تغییرات و پیشرفت والیبال را می‌توان به سه دوره تقسیم نمود، دوره اول از سال آغاز تا سال ۱۹۱۸، دوره دوم از سال ۱۹۱۹ تا سال ۱۹۴۶ و دوره سوم از سال ۱۹۴۷ به بعد که تغییرات و پیشرفت اساسی والیبال در دوره سوم صورت پذیرفته‌است. پس از جنگ جهانی دوم، فعالیت‌های فراوان برای حرکت جدید به والیبال مجدداً آغاز شد و اولین مسابقه بین‌المللی در قاره اروپا بین تیم‌های ملی فرانسه و چکسلواکی در پاریس برگزار گردید. و در آوریل ۱۹۴۷ کنگره‌ای با شرکت نمایندگان چهارده کشور از سراسر جهان در پاریس برگزار و موافقت شد که فدراسیون بین‌المللی والیبال (F.I.V.B) در پاریس تشکیل شود و پل لیبود فرانسوی به عنوان اولین رئیس انتخاب شود.
امروزه این فدراسیون حدود ۲۱۷ کشور عضو دارد (سال ۲۰۰۷) و بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از مردم جهان والیبال بازی می‌کنند. اولین رئیس فدراسیون جهانی والیبال پل لیبود تا سال ۱۹۸۴ (یعنی ۳۷ سال) ریاست را برعهده داشت.
پس از تأسیس فدراسیون جهانی والیبال، کمیته‌های مختلفی در داخل آن به وجود آمد و برنامه مسابقات رسمی جهانی تنظیم و آغاز شد. در سال ۱۹۴۹ اولین دوره مسابقات جهانی والیبال برای مردان در پراگ و در سال ۱۹۵۲ دومین دوره مسابقات جهانی مردان و اولین دوره مسابقات جهانی زنان در مسکو برگزار شد. برنامه این مسابقات بطور منظم هر چهار سال یک بار تاکنون در کشورهای مختلف انجام شده‌است.
در سال ۱۹۶۴ مسابقات والیبال مردان و زنان به برنامه بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو اضافه شد. علاوه بر مسابقات قهرمانی جهان و المپیک، مسابقات والیبال مردان و زنان در سراسر جهان با عنوان‌های جام جهانی، لیگ جهانی، قهرمانی اروپا، پان آمریکن، قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، والیبال ساحلی، یونیور سیاد، قهرمانی آفریقا، ارتش‌های جهان، گراندپری زنان، راه‌آهن‌های جهان، قهرمانی ناشنوایان، قهرمانی معلولین، پارالمپیک معلولین، قهرمانی کشورهای عربی، چهار تیم برتر، جایزه بزرگ، ستاره‌ها و تورنمنت‌های جهانی و دوستانه و غیره در گروه‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بطور منظم انجام می‌شود. در تاریخچه والیبال جهان باید کشور ژاپن را به عنوان دگرگون کننده تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و آمادگی جسمانی در والیبال معرفی نمود (دگرگون کننده در سرویس، ساعد، انواع تاسخ‌ها، توپ‌گیریخ و انواع آبشارهای سرعتی با پاس‌های کوتاه الف و ب و ترکیبی و به ویژه بدنسازی).

ادامه مطلب ...

فلسفه فوتبال2

  


فوتبال یکی از مظاهر دوران پایانی تجدد است. برای اثبات تعلق ذاتی فوتبال به جهان تجدد باید در شان و نقش و جایگاه و اثر فوتبال در این عالم تامل کرد. فوتبال در این عالم چه جایگاهی دارد و چه می کند و اگر نباشد چه می شود؟ از آخر آغاز کنیم. فوتبال نمی تواند نباشد. یعنی با هیچ نیرویی نمی توان فوتبال را از جهان مدرن حذف کرد. مراد این نیست که اگر فوتبال نباشد مردم اعتراض می کنند و برای بودنش فشار می آورند. قدرت فوتبال فرع علائق روان شناسی اشخاص نیست، بلکه امری ورای آن است و در زندگی مردم و در رسانه ها حتی در روابط بین المللی مقام و اثری دارد که حساسیت ها و حکومت ها نمی توانند در مورد آن هر تصمیمی که بخواهند بگیرند.» در جای دیگر از این مقاله، نویسنده اظهار می کند که روان شناسی سیاسی، مساله فوتبال را به جهان سیاست می برد و از آنجا که جنگ های منطقه ای پاسخگوی میل جهان کنونی به خشونت و جنگ نیست، ولی میل جنگ و خشونت هنوز وجود دارد و در عین حال انسان ها از آزادی و صلح و کرامت انسانی و حقوق بشر سخن می گویند. باید چیزی اختراع شود که دوگانه هایی مثل جنگ و صلح، قهر و دوستی، عدم تفاهم و هم داستانی در آن جمع شده باشد و بر این اساس فوتبال کارگشای جهانی است که میان صلح و جنگ و آزادی و قهر و دوستی و کینه توزی به سر می برد و می خواهد به مدد فرهنگ از این وضع خارج شود.
داوری در جای دیگر از مقاله خود فراگیر شدن و جهانی شدن فوتبال را موجب این می داند که فوتبال تبدیل به یک نهاد تجاری فرهنگی شود و از وقتی این بازی، یک تجارت جهانی شد، شان سیاسی اجتماعی کنونی را پیدا کرد و به همین خاطر تا 50 سال پیش فوتبالیست فقط یک ورزشکار بود، ولی اکنون چنین نیست.
به نظر داوری این که تلویزیون صرفا در جهانی شدن فوتبال نقش داشته کاملاصحیح نیست، چراکه فوتبال استعداد جهانی شدن را داشته است. در ادامه وی به توجه سیاسیون به فوتبال اشاره می کند از جمله این که در مسابقه نهایی فوتبال باشگاه های اروپا (2009) نخست وزیران اسپانیا و ایتالیا در ورزشگاه حضور داشتند، ولی به این نکته توجه می دهد که توجه سیاسیون به فوتبال و حضور نخست وزیران ایتالیا و اسپانیا در ورزشگاه به خاطر بهره برداری تبلیغاتی از فوتبال نیست، بلکه «آنها باید به ورزشگاه بروند و شرکتشان در مراسم بیشتر به مقتضای قدرت و نفوذ فوتبال است.»
سپس داوری به اصطلاح بازی فوتبال اشاره می کند و معنای اصطلاح بازی را دارای ویژگی هایی می داند که ظاهرا فوتبال دارای آن ویژگی ها نیست، از جمله این که: «بازی شغل و وظیفه نیست و بازیکنان غرضی بیرون از بازی ندارند.» در بازی معمولانتیجه را نمی توان به طور قطعی پیش بینی کرد. همچنین بازیگران برای کسب سود و رسیدن به مقصد و مقصود بازی نمی کنند بلکه بازی خود مقصود و مطلوب بازیکنان است. همچنین بازی در وقت فراغت و با آزادی و اختیار انجام می شود.
اما فوتبال در زمان ما به عنوان شغل مطرح می شود و نتایج بسیاری از بازی های فوتبال را می توان به شکل تقریبی پیش بینی کرد. به این علت است که فوتبال تا حدی نظم بازار و جهان سرمایه را پذیرفته، ولی کاملادر خدمت نظام سرمایه داری نیست، زیرا تماشاگران آن غالبا تماشاگر بازی هستند.

  


داوری می نویسد: «یکی از اوصاف بازی فراغ بازیگران و تماشاگران از سودای سود و زیان است. پس در مفهوم بازی حرفه ای تناقض نهفته است. بازی حرفه ای در حقیقت بازی نیست. حرفه غیر از بازی است، ولی چندان ساده نباشیم که جهان و کار جهان را با مرزبندی های مشهور میان مفاهیم و تقابل های رایج تفسیر کنیم.
در عالم کثرت از بساطت و از موجودات بسیط نمی توان دم زد و هر جا بساطت نباشد، اجزای ترکیب ضرورتا مشکک یا متباین و متضاد نیستند، مگر این که جمع اضداد و متباین ها را بپذیریم... در عالم کثرت متباین ها و متفاوت ها با هم و کنار هم در کارند... وضع غالب در جهان متجدد و بخصوص در دوران کنونی مقتضی آن است که همه چیز به کار مصرف بیاید، حتی بازی هم هر چند در ذات خودمصرف کردنی نیست، مستثنا نشده است. در این وضع بازی هم می تواند حرفه ای باشد و این تنها تضاد در جهان کنونی نیست. این جهان پر از تضادها، تعارض ها و تفاوت هاست... فوتبال مظهر تعارض های تجدد است چنان که اکنون آزادی و ضرورت در فوتبال چنان با هم جمع شده است که غالب دست اندرکاران ورزش و حتی علاقه مندان متوجه حقیقت حادثه نیستند و جمع میان بازی و شغل را نه یک مساله مهم بلکه وجهی از پیشرفت و کمال می دانند.
نویسنده سپس به جایگاه هنر در دنیای جدید اشاره و اظهار می کند که عصر جدید با هنر و فلسفه نو آغاز شد و هنر رمان آن علایق فرهنگی و هنری هم سست شده و هنر بزرگ دیگر وجود ندارد، فوتبال می خواهد آن کاستی ها را تدارک کند.
به نظر داوری زمین فوتبال عرصه قانون و آزادی است و این آزادی چیزی بیش از آزادی ای است که در همه بازی ها هست.
«رهایی از خودفریبی در آینه فوتبال» عنوان مصاحبه ای است که اطلاعات حکمت و معرفت با دکتر بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده است. در این مصاحبه دکتر عبدالکریمی اظهار می کند بازی فوتبال به منزله جزء بسیار کوچکی از زندگی اجتماعی ما در این قرن، می تواند منعکس کننده اوصاف بسیاری از جامعه و حیات اجتماعی باشد.
در قسمتی از مصاحبه، عبدالکریمی به حیث جهانی فوتبال اشاره و اظهار می کند که: اساسا امروزه همه جهان بشدت یکدست شده است. شما به هر کجای جهان که پا می گذارید، رنگ و بوی کم و بیش مشابهی استشمام می کنید. فرودگاه ها، هتل ها، رادیو و تلویزیون، سوپرمارکت ها و ... و نیز فوتبال...
عبدالکریمی به تفاوت فوتبال با ورزش های سنتی اشاره می کند، چرا که ورزش های سنتی مبتنی بر ارزش های عالم سنت بودند یعنی ارزش هایی چون شجاعت، دلاوری و فرهنگ مردانگی و پهلوانی؛ اما ورزش های دوران مدرن از جمله فوتبال، عموما به مجموعه ای از روش ها و تکنیک ها، یعنی به نوعی منطق و علم تبدیل شده اند.
عبدالکریمی در جای دیگر اظهار می کند: در روزگاری که حتی احساسات ناسیونالیستی ضعیف شده است، تیم های ملی فوتبال می توانند احساس یک ملت بودن را به ما القا کنند. وقتی تیم ملی کشوری پیروز می شود، همه ملت احساس پیروزی می کنند. حال فرق نمی کند که هر فرد در کجای هرم قدرت سیاسی و اقتصادی قرار گرفته باشد.
  


 «فلسفه فوتبال یا فلسفه ورزش؟» عنوان مقاله ای است از روح الله عالمی، دانشیار فلسفه دانشگاه تهران. در این مقاله آمده است: «فلسفه ورزش همان فلسفه خلقت آدمی است و فلسفه خلقت آدمی همان سرچشمه ای است که فلسفه هنر و ورزش و مانند آنها را در آن می توان جستجو کرد. همه آن شگفتی ها در ذات انسان است و بیهوده نیست وقتی ورزش یا هنر را تجزیه و تحلیل می کنیم در هر مورد و هر جزء به تعارضاتی می رسیم که اگر دقیق نباشیم، آنها را نشانه های منفی به حساب می آوریم و حال آن که باید از همین مسیر عبور کرد. مسیر دیگری در کار نیست. فلسفه ورزش یعنی نگاه این گونه به ورزش برای شناخت بهتر ماهیت انسان.»
در مقاله «فوتبال به مثابه آیین» رابطه فوتبال با معتقدات و آیین های دینی بررسی شده است. به بیان نویسنده، فوتبال آیین ها و سنن خاصی را دامن زده و آداب ها و نمادهای تازه ای ایجاد کرده است که به صورت یک روح جمعی در حال گسترش است. برخی متفکران و دینمداران منکر تاثیر مثبت در این عرصه اند.
در مقاله «فوتبال و زنان» که توسط آرش رستگارزاده و عباس نراقی ترجمه شده است، جایگاه زنان در فوتبال که امروزه به یکی از پژوهش های مهم در حوزه های مختلف اندیشه و علوم اجتماعی تبدیل شده، بررسی شده است.
در مقاله «معنای فوتبال» نوشته مسعود رضوی آمده: «کوشش در تبیین نظام معنایی و نشانه شناسانه ای که بر فوتبال حاکم است، امر تازه ای نیست؛ اما انکار اهمیت آن برای کسانی که فوتبال را فاقد معنا و بی ارزش می دانند، بسیار اسف انگیز است. در مقاله «معنای فوتبال» کوششی برای فهم استقبال ژرف و پرمعنای بشر از فوتبال دنبال شده است.
ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت به صاحب امتیازی شرکت ایران چاپ و مدیرمسوولی انشاءالله رحمتی و بهای 5000 ریال منتشر می شود.

همه چیز درباره فوتبال


چرا فوتبال این قدر جذاب است؟
 بی شک، فوتبال جذاب ترین و پرهیجان ترین ورزش دنیاست: ورزشی که تمام اقشار سنی را در هر پست و مقامی که باشند به سوی خود می کشد.
 ورزش کاران صدها رشته ورزشی در رقابت های المپیک شرکت می کنند؛ اما هیچ کدام به اندازه ورزش توپ و چمن و مستطیل سبز طرفدار ندارند.
 هر ساله با آغاز لیگ های حرفه ای در سراسر جهان، میلیون ها نفر رقابت ها را پی گیری می کنند که در این میان، لیگ های اروپایی و جام باشگاه ها، علاقه مندان ویژه ای را به خود اختصاص می دهد که دلیل آن را باید در تجمع ستاره های فوتبال در تیم های اروپایی و حساس تربودن بازی ها دانست.
 اگر نگاهی به مسابقاتی مانند رویارویی میلان ـ اینتر، منچستر یونایتد ـ آرسنال، رئال مادرید ـ بارسلونا و یونتوس ـ رم. بیندازید، می بینید که این تیم ها با ستاره هایشان، نفس گیرترین رقابت ها را رقم می زنند و بارها دیده اید که رودررویی تیم های انگلیسی با ایتالیایی یا اسپانیایی، چه دردسرها و اتفاقات عجیب و غریبی را رقم زده است.
 اما پرسش بزرگی که این جا مطرح می شود آن است که:
 چرا فوتبال این قدر جذاب است؟
پرسشی که شاید هیچ یک از ما تا به حال، به طور جدی به آن فکر نکرده باشیم این است: دلیل های جذابیت فوتبال! خوب است چند عامل را که در یک نظر سنجی از میان علاقه مندان فوتبال در سایت «اسپورت نیوز» آمده را بررسی می کنیم.
 1. غیرقابل پیش بینی بودن نتایج مسابقات:
بیش تر پرسش شوندگان، غیر قابل پیش بینی بودن مسابقه ها را دلیل اصلی جذابیت فوتبال دانستند. این مسئله از آن جهت مورد توجه علاقه مندان است که گاه در واپسین لحظه های وقت تلف شده بازی، گلی به ثمر می رسد و تمام محاسبه های تیم و هوادارانش را به هم می ریزد.
 2. تعصبات ملی:
در همه جای دنیا، مردم با عرق ملی و حس میهن پرستی زندگی می کنند اما فوتبال روی این مسئله چه تأثیری دارد؟
 در ورزش های انفرادی (کشتی، شنا، جودو و...) نام ورزش کار. به تنهایی مورد توجه قرار گرفته و مطرح می شود و ملیت او همیشه در پس زمینه است (مانند شوماخر به عنوان قهرمان اتومبیل رانی)؛ در حالی که در فوتبال، نام تیم ملی آن کشور همواره حرف اول را می زند و همین عرق ملی و تعصبات وطنی باعث می شود تا درصد تماشاگران مسابقه های فوتبال در تورنمنت های جهانی، افزایش قابل توجهی داشته باشد.
 3.تفکیک های فردی:
 هیچ ورزشی به اندازه فوتبال از مهارت های فردی و حرکت های ظریف پا به توپ برخوردار نیست. در ورزش هایی نظیر بسکتبال، والیبال یا تنیس، هیچ گاه نمی توانید ظرافت حرکت هایی را که مثلا مارادونا یا پله با توپ انجام می دهند، ببینید.
4. هزینه کم
 در مقایسه با ورزش هایی نظیر اسکی، تنیس، گلف و... فوتبال نیاز به فضای خاصی ندارد و هرجا که زمین هموار و خشک و یک توپ وجود داشته باشد، می توان فوتبال بازی کرد. در مجموع برای علاقه مندان به آموزش، فوتبال بسیار کم هزینه است.
 5. مبارزه مدرن:
 فوتبال را باید نوعی جنگ اصول گرایانه در قالب تمدن امروزی دانست. نوعی تسویه حساب های ملی ـ میهنی که در آن دو تیم بدون درگیری فیزیکی مستقیم و خصمانه و با بهره گیری از تدابیر تاکتیکی به مبارزه با یک دیگر می پردازند (مانند جام جهانی 1986 مسابقه آرژانتین و انگلستان که به نوعی، تسویه حساب این دو کشور در برابر جنگ چهار سال گذشته آن ها بود و در آن، مارادونا با گلی که با دست وارد دروازه انگلستان کرد، لقب ژنرال ملی را از آن خود کرد.)
 6. فوتبال؛ یک پدیده تأثیرگذار اجتماعی
 در جامعه کنونی، فوتبال به یک پدیده تأثیرگذار اجتماعی تبدیل شده و در بدترین شرایط زندگی ممکن است فرد با پیروزی تیم محبوبش، حالت متفاوت پیدا کند و بالعکس.
 ضمن این که پیروزی تیم ملی یک کشور، در شرایطی که آن کشور از نظر اقتصادی یا سیاسی با بحران روبه روست، می تواند تأثیرشگرفی در اوضاع حاکم داشته باشد.
 بنابراین می توان فوتبال را یکی از تأثیرگذارترین پدیده های روز در دنیا بر روند طبیعی و جریان عادی زندگی روزمره افراد و همه جامعه دانست.