وب پارکور و به روزترین های دنیا
وب پارکور و به روزترین های دنیا

وب پارکور و به روزترین های دنیا

وضعیت پارکور در ایران و تفاوتش با دوآزاد

این مطلب رو گروه پارکور Leaper  از پارکورکارای ارومیه توی وبلاگشون نوشته بودن که مطلبی خیلی عالی بود و با اجازشون توی وبلاگمون گذاشتیم.

در ابتدا واژه ی Parkour و Freerunning معادل یکدیگر بودند و پس از مدتی با تنوعاتی این دو عنوان های گوناگونی با حرکاتی تقریبا متفاوت از یکدیگر شدند.


کوتاهترین و معروف ترین تعریفی که می توان برای پارکور گفت به این گونه است:

رفتن از محل الف به محل ب و پشت سر گذاشتن موانع سر راه در کوتاهترین زمان ممکن.

اما در دوآزاد شما مجبور نیستید این موانع را در زمانی کوتاه طی کنید.درواقع شما هیچ محدودیت زمانی ندارید.یک دونده آزاد موانع و مسیر خود را باید با خلاقیت و زیبایی پشت سر بگذارد.

یک پارکور کار دائما در حال دویدن و پشت سرگذاشتن موانع می باشد اما یک دونده آزاد نیاز به دویدن زیاد ندارد.یک پارکور کار مانع یا ارتفایی را ماهرانه و سریع میپرد یا پشت سر میگذارد و به سوی مانع بعدی میدود و به راه خود ادامه میدهد اما یک دونده آزاد شاید همان ارتفاع را با فلیپ و حرکاتی نمایشی و آکروباتیک پشت سر بگذارد و شاید این پایان کار باشد.

آنچه ما در ایران گواه آن هستیم و در کلیپ های نمایشی گروه های مختلف که به نام پارکور ارائه می شود بیشتر دوآزاد می باشد که کلیپ هایی را مشاهده می کنیم که نام پارکور برآنها است و دریغ از یک حرکت پارکور.بنظر میآید دوآزاد در کشورمان بیشتر از پارکور دارای اهمیت است و کسانی که در این رشته ورزشی فعالیت دارند بیشتر به زیبایی حرکت اهمیت می دهند.

اگر این روند ادامه پیدا کند هرچند که در حال حاضز ناچیز و کوچک است اما یک نقص است و کسانی که بخواهند برای اولین بار این رشته ورزشی را تجربه کنند دچار سردرگمی می شوند.بهتر است با کمک دوستان تفکیکی از حرکات پارکور و دوآزاد را پیگیری کنیم تا حدودی این ایراد حل شود.

با تمام این ها پارکور و دوآزاد با اینکه تفاوت هایی دارند اما هیچگاه جدا از هم نیستند.اگر بخواهیم این موضوع را بهتر گویا باشیم باید گفت دوآزاد زیرشاخه ی پارکور است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد